Поради учням
Як покращити успішність дитини у школі
Успішність вашої дитини падає з року в рік або вона отримує лише середні оцінки, хоча, на вашу думку, могла би претендувати на вищий бал? Знаючи її здібності, ви впевнені, що вона може бути більш успішною у школі. І це не дає вам спокою, адже ви розумієте, як важливо добре вчитися зараз, щоби потім вступити в університет або просто гідно закінчити школу. Ви переживаєте, сваритесь і дорікаєте їй за лінь, відсутність мотивації й безвідповідальність. Ви просто не розумієте, чому дитині настільки нецікаво вчитись, і придумуєте різні способи додаткової мотивації. Але найчастіше ситуація не покращується, а стає лише гірше.
Як простежити за процесом навчання дитини
Однією з важливих складових навчання в школі є домашні завдання, до виконання яких часто залучаються і батьки.
Ось декілька психолого-педагогічних порад, які допоможуть батькам спокійно простежити за процесом навчання дитини:
1. Не перетворюйте виконання дитиною домашніх завдань у знаряддя тортур.
2. Формуйте позитивну мотивацію виконання домашнього завдання, сформуйте та поясніть дитині його далеку перспективу. Хваліть її успіхи, радійте результатам, пов'язаним з хорошими оцінками.
3. Допомагайте дитині у виконанні домашнього завдання тільки в тому випадку, якщо вона цього потребує.
4. Не намагайтеся виконувати завдання за свою дитину, краще нехай вона взагалі домашнє завдання не зробить, ніж зробите ви.
Формуйте у дитини культуру розумової праці, поцікавтеся у вчителя, яку додаткову літературу можна використати для якісного виконання домашніх завдань.
1. Давайте дітям час
Ми не можемо примушувати дітей вибачати когось усупереч їх бажанням. Якщо ми вимагаємо від них сказати про те, чого вони насправді не відчувають, такий підхід не здатний вирішити проблему.
2. Переможців не буває
Коли ви вибачаєте когось, це не слід розглядати як перемогу. Слова «Я ж тобі казав(ла)» не повинні ставати частиною вибачення.
3. Жодних застережень
Якщо при вибаченні робити застереження, воно не буде щирим. «Я вибачу тебе, якщо ти будеш застеляти моє ліжко весь тиждень» – це вимога, а не вибачення.
4. Розширюйте світогляд дитини
Якщо дитина злопам'ятна чи сповнена негативу, найчастіше це відбувається від того, що вона думає лише про себе.
5. Безумовне вибачення
Бувають ситуації, коли об'єкт нашого прощення не бажає його й не вважає, що наше вибачення йому необхідне. Але дитина повинна навчитись вибачати безумовно, навіть якщо це ніким не буде оцінено.
2. Звичайний батько цілими вечорами робить шкільні завдання. Мудрий батько вважає, що дитина повинна сама відповідати за них. Якщо щось не виходить, тоді батько приходить на допомогу.
3. Багато батьків намагаються спокутувати провину, купуючи дитині подарунки. Мудрий батько видає чаду гроші на дрібні витрати. Дитина повинна сама вчитися розподіляти гроші і відкладати їх на придбання іграшок. Батькові слід контролювати цей процес і навчати дитину.
4. Часто мами і тата не хочуть розбиратися в причині поганої поведінки дитини. Їм хочеться швидше втихомирити її. Мудрий батько розбирається в причині і намагається допомогти у вирішенні проблеми.
5. Звичайний батько хоче виростити в першу чергу успішну людину. Мудрий перш за все намагається побудувати теплі і близькі стосунки з дитиною.
6. Звичайний батько береже свою дитину від різних проблем, роблячи іноді те, про що його не просять. Мудрі мами і тата в допустимих випадках дозволяють дитині робити помилки. Після допомагають дитині зробити із ситуації висновки.
1. Уважно вивчайте дитину: Ви повинні знати стан її нервової системи. Дії дитини в стані нервового напруження повинні сприйматися батьками як симптом більш глибоких емоційних ускладнень, викликаних критикою, звинуваченнями або покаранням.
2. Відповідайте на почуття дитини. Створіть такі умови, щоб дитина почувалось емоційно захищеною, могла виговоритись, а її негативні емоції знайшли вихід у словах, а не в діях.
4. Дайте зрозуміти своїй дитині, що дисциплінарні проблеми дітей стосуються не тільки дорослих, а є спільними.
5. Не засуджуйте дитину. Пам’ятайте: щоб змінити вчинки дитини, треба зрозуміти її почуття.
Дитина повинна розуміти, що не варто відкривати файли або посилання на Web-сторінки, отримані від незнайомих людей.
Навчіть дитину бути ввічливими в електронному листуванні. Не варто в електронних листах застосовувати текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити співрозмовника.
Не потрібно надсилати у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості зі співрозмовником.
Поясніть дитині: завжди потрібно поводитися у мережі так, як би дитина хотіла б, щоб поводилися з нею в реальному житті.
Щоб ваших дітлахів на затягнули сумнівні місця всесвітньої павутинки – запропонуйте їм перелік сайтів та блогів, перевірених і безпечних: для розваг, навчання та розвитку.
✔ По-перше, дорослі повинні розглядати факт дитячої агресії, як свідоцтво своїх батьківських помилок, а не як дитячу провину.
✔ По-друге, подивитися на свої педагогічні звички і змінити все, що робить вашу дитину безправним у власній родині.
✔ По-третє, тактично і спокійно поговорити з дитиною. Часто дітей-заводіїв цькування просто забавляє і здається їм невинною грою. Таким дітям потрібно чітко зазначити, що те, що відбувається – не жарт, а жорстоке поводження з іншою людиною, і наголосити на неприпустимості такої поведінки. Нерідко саме таке визначення повертає маленького агресора в сферу нормального спілкування.
✔ Якщо ж такі заходи не призводять до бажаного результату, значить, причини дитячої агресивності знаходяться глибше в її характері або в шкільній ситуації. Тоді потрібно звертатися за кваліфікованою допомогою до фахівців.
1. Питання №1: «Я виховую слухняного чи успішного?»
2. Коли дитина Вас не слухає, згадуйте питання №1.
3. Навіть найменший краще мами знає тепло йому чи холодно, хоче він їсти чи вже ні, подобається йому щось чи не подобається.
4. Діти копіюють батьків. Немає сенсу лаяти за недоліки, які вони взяли у Вас.
5. Частіше давайте дитині вибір. Наприклад: що (і скільки) поїсти, у що грати, де гуляти... Так малюк вчиться.
6. По можливості, не заважайте отримувати негативний досвід. Нехай помиляється: досвід краще нудьги.
7. Краще страхувати дитину на небезпечних «лазійках», ніж лякати його можливими небезпеками. Питання №1, пам'ятаєте?
8. Дбайте про дитину в тому, в чому вона не може про себе подбати, і не забирайте у неї права робити для себе те, що вона вже може.
9. Кращий спосіб навчання - робити разом.
10. Коли дитині погано, її треба не вчити, а любити: теплі обійми і ласкаві слова - все, що потрібно.
11. Те, що Ви сильніші, ще не означає, що Ви завжди праві.
12. Відмінний спосіб обмежити час за екраном - численні гуртки та секції. Найкращі і найцікавіші.
Чому виникає сленг у підлітка?
Часто сленгові слова підлітка можуть бути зрозумілі тільки його оточенню. Деякі підлітки використовують сленг для того, щоб шокувати оточуючих, а також протистояти соціуму і його правилами. Крім цього, сленг у підлітка з’являється в тому випадку, якщо він володіє скупим словниковим запасом.
Що ж робити з підлітковим сленгом?
Ми не можемо примушувати дітей вибачати когось усупереч їх бажанням. Якщо ми вимагаємо від них сказати про те, чого вони насправді не відчувають, такий підхід не здатний вирішити проблему.
2. Переможців не буває
Коли ви вибачаєте когось, це не слід розглядати як перемогу. Слова «Я ж тобі казав(ла)» не повинні ставати частиною вибачення.
3. Жодних застережень
Якщо при вибаченні робити застереження, воно не буде щирим. «Я вибачу тебе, якщо ти будеш застеляти моє ліжко весь тиждень» – це вимога, а не вибачення.
4. Розширюйте світогляд дитини
Якщо дитина злопам'ятна чи сповнена негативу, найчастіше це відбувається від того, що вона думає лише про себе.
5. Безумовне вибачення
Бувають ситуації, коли об'єкт нашого прощення не бажає його й не вважає, що наше вибачення йому необхідне. Але дитина повинна навчитись вибачати безумовно, навіть якщо це ніким не буде оцінено.
7 відмінностей між мудрим і звичайним батьком:
1. Звичайний батько проводить весь час з дитиною, залишаючи своє хобі і інтереси в тіні. Мудрий батько піклується і про себе. Цьому він і навчає дітей.2. Звичайний батько цілими вечорами робить шкільні завдання. Мудрий батько вважає, що дитина повинна сама відповідати за них. Якщо щось не виходить, тоді батько приходить на допомогу.
3. Багато батьків намагаються спокутувати провину, купуючи дитині подарунки. Мудрий батько видає чаду гроші на дрібні витрати. Дитина повинна сама вчитися розподіляти гроші і відкладати їх на придбання іграшок. Батькові слід контролювати цей процес і навчати дитину.
4. Часто мами і тата не хочуть розбиратися в причині поганої поведінки дитини. Їм хочеться швидше втихомирити її. Мудрий батько розбирається в причині і намагається допомогти у вирішенні проблеми.
5. Звичайний батько хоче виростити в першу чергу успішну людину. Мудрий перш за все намагається побудувати теплі і близькі стосунки з дитиною.
6. Звичайний батько береже свою дитину від різних проблем, роблячи іноді те, про що його не просять. Мудрі мами і тата в допустимих випадках дозволяють дитині робити помилки. Після допомагають дитині зробити із ситуації висновки.
Принципи виховання дисципліни у дитини:
2. Відповідайте на почуття дитини. Створіть такі умови, щоб дитина почувалось емоційно захищеною, могла виговоритись, а її негативні емоції знайшли вихід у словах, а не в діях.
3. Якщо без покарання обійтись не можна, то нехай дитина обере його сама. Практика свідчить, що діти, як правило, вибирають більш суворе покарання, ніж хотіли батьки. Але в таких випадках вони вже не вважають його жорстоким, несправедливим і не ображаються на батьків.
4. Дайте зрозуміти своїй дитині, що дисциплінарні проблеми дітей стосуються не тільки дорослих, а є спільними.
5. Не засуджуйте дитину. Пам’ятайте: щоб змінити вчинки дитини, треба зрозуміти її почуття.
Основи інтернет-етикету, яким слід навчити дитину:
Дитина не повинна передавати приватну інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
Добре, коли дитина розуміє, що потрібно звернутися до батьків або вчителя, якщо хтось турбує її у мережі - відправляє дивні повідомлення, нав'язливо намагається установити контакт.
Потрібно пояснити дитині, що зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не завжди є гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі.
Дитина повинна розуміти, що не варто відкривати файли або посилання на Web-сторінки, отримані від незнайомих людей.
Навчіть дитину бути ввічливими в електронному листуванні. Не варто в електронних листах застосовувати текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити співрозмовника.
Не потрібно надсилати у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості зі співрозмовником.
Поясніть дитині: завжди потрібно поводитися у мережі так, як би дитина хотіла б, щоб поводилися з нею в реальному житті.
Комп'ютерна залежність
Ось декілька симптомів психологічної залежності від "віртуального світу", на які потрібно звернути увагу:
• Синдром скасування
Якщо зникає доступ до комп'ютера, дитина стає агресивною і дратівливою, їй нудно, дитину нічого не радує.
• Звуження кола інтересів
Підліток може говорити тільки про комп'ютер і все, що з ним пов'язане. Він ігнорує інші захоплення, не слухає музику, не дивиться фільми.
• Дитина обмежує контакти з друзями
Не підтримує відносини навіть з самими давніми приятелями. Схоже, що в реальному світі він не може адаптуватися і шукає притулку в віртуальному просторі.
Що робити у разі виникнення залежності від Інтернету та комп'ютерних ігор?
✔ Найчастіше батьки цілком передбачуваним чином реагують на те, що дитина занадто багато часу проводить у віртуальному світі - забороняють комп'ютер. Але якщо підліток дійсно страждає від залежності, то такий крок не дасть нічого, окрім нових переживань.
✔ Батькам варто, насамперед, зрозуміти, в чому справа. Якщо дитина користується комп'ютером для отримання інформації, розваги і спілкування, можливо, проблеми і не існує?
✔ Якщо ж підліток дійсно занадто занурений у віртуальний світ, то мова може йти не про залежність, а про підліткову депресію. І в цьому випадку потрібно не відбирати комп'ютер, а лікувати депресію.
✔ Справитися самостійно з комп'ютерною залежністю (як і з будь-якої іншої залежністю) важко. Доведеться переглядати спосіб життя і свої відносини з навколишнім світом. І замислюватися про це потрібно не тільки підлітку, але і його батькам. Приміром, якщо, повертаючись з роботи, тато відразу ж сідає до комп'ютера, немає нічого дивного в тому, що дитина робить так само.
✔ Здоровий підліток здатен бачити різницю між реальним і віртуальним світом. Інша справа, що, якщо вдома школяр не знаходить розуміння, віртуальний світ виявляється кращим.
ТОП 10 сайтів для дітей українською мовою
Щоб ваших дітлахів на затягнули сумнівні місця всесвітньої павутинки – запропонуйте їм перелік сайтів та блогів, перевірених і безпечних: для розваг, навчання та розвитку.
Що робити, якщо дитина - агресор?
✔ По-друге, подивитися на свої педагогічні звички і змінити все, що робить вашу дитину безправним у власній родині.
✔ По-третє, тактично і спокійно поговорити з дитиною. Часто дітей-заводіїв цькування просто забавляє і здається їм невинною грою. Таким дітям потрібно чітко зазначити, що те, що відбувається – не жарт, а жорстоке поводження з іншою людиною, і наголосити на неприпустимості такої поведінки. Нерідко саме таке визначення повертає маленького агресора в сферу нормального спілкування.
✔ Якщо ж такі заходи не призводять до бажаного результату, значить, причини дитячої агресивності знаходяться глибше в її характері або в шкільній ситуації. Тоді потрібно звертатися за кваліфікованою допомогою до фахівців.
12 підказок люблячим батькам:
2. Коли дитина Вас не слухає, згадуйте питання №1.
3. Навіть найменший краще мами знає тепло йому чи холодно, хоче він їсти чи вже ні, подобається йому щось чи не подобається.
4. Діти копіюють батьків. Немає сенсу лаяти за недоліки, які вони взяли у Вас.
5. Частіше давайте дитині вибір. Наприклад: що (і скільки) поїсти, у що грати, де гуляти... Так малюк вчиться.
6. По можливості, не заважайте отримувати негативний досвід. Нехай помиляється: досвід краще нудьги.
7. Краще страхувати дитину на небезпечних «лазійках», ніж лякати його можливими небезпеками. Питання №1, пам'ятаєте?
8. Дбайте про дитину в тому, в чому вона не може про себе подбати, і не забирайте у неї права робити для себе те, що вона вже може.
9. Кращий спосіб навчання - робити разом.
10. Коли дитині погано, її треба не вчити, а любити: теплі обійми і ласкаві слова - все, що потрібно.
11. Те, що Ви сильніші, ще не означає, що Ви завжди праві.
12. Відмінний спосіб обмежити час за екраном - численні гуртки та секції. Найкращі і найцікавіші.
Підлітковий сленг і культура мови
Часто сленгові слова підлітка можуть бути зрозумілі тільки його оточенню. Деякі підлітки використовують сленг для того, щоб шокувати оточуючих, а також протистояти соціуму і його правилами. Крім цього, сленг у підлітка з’являється в тому випадку, якщо він володіє скупим словниковим запасом.
Що ж робити з підлітковим сленгом?
✔ По-перше, уважно простежити за власною мовою для того, щоб упевнитися, чи не проскакує чи іноді й у Вашій промові щось подібне.
Як використовувати свій мозок "на повну":
1. Відволікайтеся.Якщо перед вами лежить завдання, в якому ви «застрягли» і виходу не бачите, потрібно відволіктися на щось інше. Головне – розфокусуватися, а потім спробувати вирішити задачу ще раз.
2. Не нехтуйте фізичною активністю.
Будь-яка фізична активність звільняє голову від настирливих думок і запускає мислення. І якщо в даний момент ви працюєте над чимось важливим і важким, рішення прийде, швидше за все, за прогулянкою, ніж за письмовим столом.
3. Спрямовуйте мислення у потрібному напрямку.
Спробуйте сконцентруватися на важливих питаннях.
4. Спробуйте «замовити» собі сон.
Сон прийде сам, якщо ви наполегливо працювали над проблемою весь день. Якщо ви працюєте над своєю проблемою перед сном, це збільшує ймовірність, що вранці у вас буде готове рішення.
Як конспектувати ефективніше:
1. Розділяти аркуш паперу на квадрати і в кожному записувати логічно пов'язані речі. Наприклад, один з квадратів відвести на питання, що виникають по ходу. Так робить записи Біл Гейтс.
2. Метод Корнела - йому навчають американських студентів: розділяти аркуш паперу на три частини. Велика - для запису лекції. Широке поле зліва - для нотаток постфактум, малюнків, умовних позначень і всього того, що дозволяє краще запам'ятовувати почуте. І невелике поле внизу - для короткого, в одну - дві фрази, змісту сторінки.
3. Метод ментальних карт. Розроблено Тоні Бьюзаном. Він пропонує робити записи у вигляді живих, схожих на ліани малюнків, замість нудних конспектів зі списками, таблицями і схемами.
Головна тема поміщається в центрі, від неї відгалужуються гілки з ключовими словами. Чим більш яскравим і незвичайним вийде малюнок, тим краще він запам'ятається.
Бьюзан рекомендує ментальні карти для всього - від конспектів до щоденного планування, але найкраще вони все-таки підходять для різного роду мозгових штурмів.
Як навчитися читати швидше?
Ось список порад від Річарда Фельдмана, експерта зі швидкочитання з Колумбійського університету:
✔ читай важливу інформацію в першій половині дня (тоді розум ясний і мислення чітке);
✔ визначай пріоритетніший матеріал, тобто починай читати з найважливіших текстів;
✔ «скануй» зміст написаного перед початком роботи, аби спершу зрозуміти структуру тексту (проглядай, наприклад, перші та останні речення кожного абзацу, аби знайти необхідні відомості);
✔ формуй запитання (подумки перетворюй заголовки чи підзаголовки в питання, а потім шукай відповіді на них у матеріалі – це допоможе сфокусуватися на суті);
✔ обирай правильне середовище (приміром, використовуй підставку для книг – якщо розмістити книгу під кутом 45 градусів, зменшується навантаження на очі; в жодному разі не читай важливий матеріал у ліжку, бо організм знає – це місце виключно для сну й релаксу);
✔ регулюй швидкість читання залежно від типу інформації й кінцевої мети (вироби різний темп для публіцистичних текстів, правових договорів чи, наприклад, поезії).
Методи навчання швидкому читанню
Навчитися швидко читати нелегко, але цілком можливо.
Існує кілька методик, які допоможуть читачеві суттєво збільшити швидкість читання:
1. «Пристрілка».
Читач «пробігає» текст очима і відразу ж виділяє його суть.
Щоб освоїти цю методику варто потренуватися на простому предметі. Його ставлять перед собою і пильно розглядають кілька секунд. Потім закривають очі і намагаються відтворити в пам’яті всі деталі. Відкривши очі, варто порівняти реальний і віртуальний образи. Знайшовши 3-4 відмінності вправу повторюють.
Потренувавшись на предметі, можна переходити до тексту. Читач розкриває перед собою книгу на півхвилини і за цей час намагається виділити основні думки тексту, який він встиг прочитати.
2. Ключові слова.
Більшість авторів книг, намагаючись донести до читача певну думку, використовують ключові слова. Саме ці слова і відповідають за сприйняття тексту, але їх можна застосовувати і для запам’ятовування.
Для цього спочатку, згідно з тематикою, подумки складається приблизний перелік слів, які їй можуть відповідати.
Взявши текст в руки, варто швидко пробігати очима слова і «чіпляти» саме ті, що максимально відпоівдають темі.
3. Артикуляція.
З самого дитинства дитину вчать читати вголос, але у деяких ця звичка залишається і в дорослому віці. І хоч слова не вимовляються уголос, губи рухаються в такт слів. А це гальмує навчання швидкому читанню.
Тому під час читання радять відбивати такт пальцями. Це дозволяє відволіктися від "німого" вимовляння слів.
4. Вертикальне читання.
Щоб швидко читати, треба вміти бачити не тільки наступне слово, але й весь рядок. Для цього варто ознайомитися з вправами Шульте.
Для тренування знадобляться спеціальні квадратні розліновані таблиці, де зображено цифри в хаотичному порядку. На кожній такій картці цифри будуть розташовуватися у різній послідовності.
Ця техніка вимагає зосередження погляду читача в центральній точці таблиці. Не відводячи від центру погляду, читач повинен знаходити по черзі всі цифри.
Всі ці методики допомагають не тільки навчиться читати швидко, але запам’ятовувати зміст тексту.
Як швидко розвинути пам'ять:
✏ Запам'ятовуй асоціативно, а не зазубрюй від початку і до кінця. Ненав'язлива асоціація допоможе пригадати всю інформацію.
✏ Тренуй увагу: помічай будь-які дрібниці навкруги. Саме уважність допомагає мозку зрозуміти, що є важливим, а що — ні.
✏ Використовуй усі існуючі види пам'яті : зорову, слухову, моторну. Це допоможе зрозуміти, який з них найбільш ефективний, і в подальшому використовувати лише його.
✏ Розкладай інформацію «по поличкам»: набагато легше запам'ятовувати частинами, а не все одразу.
✏ Повторюй інформацію, яку потрібно запам'ятати, багато разів.
Заповіді підліткам щодо "виховання" батьків:
1. Виявляй увагу. Цікався, як почуваються батьки, як справи на роботі і т. ін. Приділяй бесідам з батьками не менше ніж півгодини на день. Вони будуть сприймати тебе як джерело тепла.
2. Розпитуй батьків про їх минуле. Люди люблять подорожувати в минуле. Вони будуть вдячні тобі за приємні відчуття.
3. Створюй атмосферу довіри. Розповідай про себе. Ти маєш право на особисте життя. Але якщо ти будеш мовчати, як партизан під час допиту батьки можуть уявити, що ти щось приховуєш.
4. Допомагайте батькам формувати їхній батьківський образ як образ реального вихователя, якому можна довіряти.
5. Доводьте, що ви «не один такий». Хай мама і тато переглядають з вами молодіжні передачі, читають музикальні дайджести, молодіжні журнали, слухають музику.
6. Якщо ви хочете попросити про щось важливе для вас готуйте все заздалегідь, потихеньку, краплинками. Не одразу: «Тату, мені потрібна електрогітара!» А раніше, місяця за два, почніть знайомити батька із тонкощами вашого захоплення. Доведіть, що це все «по-серйозному». Це стосується не тільки музики.
Не вимагайте самостійності – виявляйте її. Доведіть справами, що ви – доросла, достойна довіри людина. Тримайте своє слово.
Комментариев нет:
Отправить комментарий